Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Κολοκύθα γεμιστή

Ο Οκτώβρης είναι ο καλύτερος μήνας για να μαγειρέψουμε φαγητά με κολοκύθες! Τέτοια εποχή ωριμάζουν στο Β ημισφαίριο.
Λατρεύω τις κολοκύθες! Μου αρέσει το χρώμα το σχήμα και η γεύση τους! Υπάρχουν αρκετές ποικιλίες κολοκυθιάς, που έχουν να κάνουν κυρίως με το σχήμα, το μέγεθος και το χρώμα του καρπού. Για το μαγείρεμα προτιμώ τις γλυκές, που έχουν βελούδινη σάρκα
Τις περισσότερες φορές στην Ελλάδα με τις κολοκύθες φτιάχνουν πίτες αλμυρές ή γλυκές, γλυκό του κουταλιού. Στην Αφρική έμαθα να τις κάνω σούπες, ρυζότο, πουρέ, στο φούρνο με άλλα λαχανικά. Τελευταία έκανα και γεμιστή!


Διάλεξα μια κολοκύθα μέτρια σε μέγεθος (3 περίπου κιλά), που χωρούσε στο ταψί της κουζίνας. Αφού την έπλυνα την έκοψα εγκάρσια στο επάνω μέρος. Καθάρισα προσεκτικά τους σπόρους και τις ίνες, που έχει εσωτερικά με το κουτάλι. Αφαίρεσα και λίγη σάρκα για να την γεμίσω καλύτερα. Την αλάτισα, την λάδωσα εσωτερικά με πινελάκι και την άφησα στην άκρη.




Ετοίμασα την γέμιση.
700γρ κιμά
250 γρ κουκουνάρι, καβουρντισμένο
4-5 κρεμμυδάκια φρέσκα, ψιλοκομμένα(ή πράσο)
2 μέτρια κρεμμύδια ξερά, ψιλοκομμένα
1 σκελίδα σκόρδο, ψιλοκομμένο
3-4 ντομάτες, τριμμένες
1/2 ποτηράκι λευκό ξηρό κρασί
1 πιπεριά κόκκινη, σε καρεδάκια
1 πιπεριά κίτρινη, σε καρεδάκια
την σάρκα της κολοκύθας που είχα αφαιρέσει, κομμένη σε καρεδάκια
2 κούπες ρύζι για ριζότο
μαϊντανό
λίγα φύλλα φρέσκο βασιλικό ψιλοκομμένο
αλάτι πιπέρι
πάπρικα
5-6 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο (με το μάτι).



Στο λάδι σοτάρισα τον κιμά, τα κρεμμύδια, τις πιπεριές, όπως ετοιμάζουμε την γέμιση για ντομάτες γεμιστές με κιμά. Έσβησα με το κρασί, πρόσθεσα τις ντομάτες, το ρύζι και τα υπόλοιπα υλικά. Τα άφησα να πάρουν μια βράση, προσέχοντας να μην αφυδατωθεί το μείγμα και το κατέβασα από την φωτιά.
Τοποθέτησα την κολοκύθα στο ταψί. Την επόμενη φορά θα στρώσω το ταψί με χαρτί φούρνου για να μη τρίβω το ταψάκι με τις ώρες να καθαρίσει.  την γέμισα με το μείγμα του κιμά. Η γέμιση δεν πρέπει να φτάνει ως το πάνω μέρος της κολοκύθας αλλά περίπου στα 2/3, γιατί θα φουσκώσει το ρύζι και θα ξεχειλίσει η γέμιση. Πρόσθεσα και λίγο βραστό νερό για τις ανάγκες του ρυζιού.



Έψησα την κολοκύθα στο προθερμασμένο φούρνο, στους 200 βαθμούς, για μια ώρα σκεπασμένη με χαρτί κουζίνας να μη καεί. Μετά χαμήλωσα λίγο την θερμοκρασία και την άφησα άλλη 1 και 15 λεπτά στους 180. Οι χρόνοι ψησίματος είναι ενδεικτικοί. Παίζει ρόλο η κολοκύθα πόση σάρκα έχει, αν είναι σκληρόφλουδη κλπ. Για να δω αν ψήθηκε καλά την τρύπησα με ξύλινο καλαμάκι να βεβαιωθώ ότι μαλάκωσε. Χρειάζεται όμως λίγη προσοχή στους χρόνους και δοκιμές, ώστε να μη ψηθεί υπερβολικά και ανοίξει η κολοκύθα.
Όταν ετοιμάστηκε την μετέφερα προσεκτικά σε πιατέλα σερβιρίσματος. Το σημείο αυτό ήταν το δύσκολο για να μη διαλυθεί η κολοκύθα και πάει χαμένη η εικόνα! Η εμφάνισή της ήταν υπέροχη! Το βλέπετε στις φωτογραφίες. 
Άνοιξα το καπάκι της κολοκύθας και σερβιριστήκαμε με κουτάλι από το εσωτερικό της την γέμιση μαζί με κομμάτια κολοκύθας. 
Είναι καταπληκτική ιδέα για γιορτινό τραπέζι γιατί εντυπωσιάζει με το τίποτα! Η γέμιση μπορεί να τροποποιηθεί και να γίνει όπως κάνουμε την γέμιση της γαλοπούλας με κάστανα, με μήλα, με μανιτάρια, με αποξηραμένα φρούτα, με κουσκούς, με μπαγιάτικο ψωμί, με αλλαντικά, με μπαχαρικά (στην κολοκύθα ταιριάζει το κάρυ) κλπ! Σε όποια εκδοχή θα είναι υπέροχη!
Update:
Επειδή τα μεγάλα πνεύματα συναντώνται, δείτε τι είχε κάνει η Εφη, η Μάνα του... λόχου τα Χριστούγεννα που μας πέρασαν: Μια λαχταριστή τριαξονική γεμιστή κολοκύθα εορταστική, φιγουρατζίδικη, πτυχωτή-πτυχωτή,...τέλεια !!!

Έφη μου σε σένα την είχα δει και δεν το θυμόμουν! Στο μυαλό μου είχα κρατήσει την κεντρική ιδέα! Τώρα ξέρουμε και την πηγή!!!! Σ΄ ευχαριστώ για την υπέροχη ιδέα!!!!!





Καλή επιτυχία!

40 σχόλια:

  1. Καλημέρα, Αγγελική μου. Τι να πρωτοεπαινέσω, τα υλικά, το αποτέλεσμα, την παρουσίαση; Όλα καταπληκτικά μας τα έδωσες σήμερα. Η κολοκύθα σου έγινε μαγική, πίνακας ζωγραφικής!

    Πολύ τη χάρηκα τη συνταγή σου, γιατί είναι από τις πιο ωραίες είδα τελευταία. Μπράβο σου! Φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τώρα να σου πω ότι δεν ξερογλύφομαι; ψέμματα θα είναι ... μου τρέχουν τα σάλια :))))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απιθανη η κολοκυθα σου Αγγελικη μου και πρωτοτυπη ιδεα μαγειρεματος!
    ΕΥΓΕ!!!φιλακια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγγελική υπέροχη ιδέα!! μόνο που εδώ ή θα είναι τεράστιες ή θα τις έχουν κομμένες ήδη προς πώληση. Θα ψάξω όμως.Σε ευχαριστούμε για την όλη παρουσίαση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπέρα Helen Gr ! Σε ευχαριστώ! Βασικά την κολοκύθα προσπάθησα να την μετατρέψω σε άμαξα, αλλά εκείνη δεν ήθελε… Οπότε την γέμισα :))
    Φιλάκια.


    Asteri μου, είναι και η ώρα που βοηθά στην σιελόρροια… Να περνάς καλά!Φιλιάαααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλησπέρα
    Συγχαρητήρια για το blog σας,
    Μπορείτε μου στείλετε ένα mail για να σας ρωτήσω για μία συνταγή?
    notoulaman@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Γεια σου gwgoyla μου! Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!! Φιλάκια!!!


    Ξανθή μου, κοίτα σε λαϊκή αγορά! Ευτυχώς οι κολοκύθες κρατούν καιρό, θα βρεις σίγουρα! Είναι ωραία ιδέα και για Χριστουγεννιάτικο τραπέζι! Φιλάκιαααααααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Νοτούλα καλώς ήρθες! Άμεσα σου στέλνω μέιλ! Θα τα πούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Κι εγώ την είχα φτιάξει αλλά στις γιορτές! Είχα βρει και ωραία φιγουρατζίδικη κολοκύθα ..πτυχωτή-πτυχωτή...τέλεια ήταν. Η γεμιση μας παρόμοια, εσένα ακόμα πιο νοστιμη είμαι σίγουρη γιατί έχεις και τις πιπεριές μέσα και είναι πιο εμπλουτισμένη. Μου φαίνεται ότι φέτος θα κάνω τη δική σου!
    Για να μην έχω ταψιά και ιστορίες να πλένω, την είχα τυλίξει σε αλουμινόχαρτο όλη και ξεμπέρδεψα.

    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καταπληκτική η ιδέα σου Αγγελική.
    Και πολύ ωραία για γιορτινό τραπέζι (και όχι μόνο)

    Φοβερές φωτογραφίες. Καλύτερα που έγινε γεμιστή η κολοκύθα και όχι..άμαξα :)
    Τα φιλιά μου :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καταπληκτική ιδέα!Ο τέλειος συνδιασμός Νότου και Βορρά,Ανατολής και Δύσης! Θα το φτιάξω στο τέλος του μήνα για την οικογένεια.


    Η αλήθεια είναι πως και η σούπα κολοκύθας είναι πεντανόστιμη και τώρα με το κρύο,ό,τι πρέπει. Εύκολο και θρεπτικό φαγάκι.


    φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Έφη μου, το μυστήριο λύθηκε! Σε σένα την είχα δει, πέρασαν μήνες και πραγματικά ξέχασα από πού μου ήρθε η ιδέα! Είδα την κολοκύθα στα μέτρα μου και είπα «Θα την γεμίσω!».
    Αμέσως έκανα την ενημέρωση για την «μητρότητα» της ιδέας! Έχεις δίκιο για το αλουμινόχαρτο στο ταψί. Γλυτώνεις έναν μπελά! Σε ευχαριστώ! Φιλάκια!


    Μarion, η ιδέα ανήκει στην Έφη! Πραγματικά είναι πολύ ωραία για ένα τραπέζι και το κάνει γιορτινό! Φιλιά! :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αγαπητή thalassamov τα συγχαρητήρια ανήκουν στην Έφη! Εγώ το ξανάφερα στο φως! Περιμένω εντυπώσεις!
    Η κολοκυθόσουπα είναι η αγαπημένη μου σούπα! Ζεστή ή κρύα είναι υπέροχη!
    Όπως το λες: Εύκολο και θρεπτικό φαγάκι. Φιλάκια


    KONSTANTINA σε ευχαριστώ πολύ! Τα φιλιά μου!


    peps να είσαι καλά! :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πολύ ομορφη αναρτηση, πανεμορφη παρουσιαση και φανταζομαι εξισου τελεια και στη γευση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Γεια σου Ελπινίκη! Σε ευχαριστώ! Για όσους αγαπούν τις κολοκύθες είναι τέλειο φαΐ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καταπληκτική η συνταγή. Επειδή διάβασα όλη την προηγούμενη συζήτηση, μπράβο Αγγελική μου και Έφη, λαχταριστή στην όψη και πεντανόστιμη. Έχεις συνταγή για κολοκυθόσουπα; Την θέλω!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Σοφία μου σε ευχαριστώ! Ναι έχω συνταγή για κολοκυθόσουπα http://lemoncinnamon.blogspot.com/2011/02/blog-post_04.html
    Και πρέπει να αναρτήσω και μια δεύτερη που μαγειρεύω τελευταία!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ζηλευτη και εορταστικη η κολοκυθα σου, μπαινω στον πειρασμο να την δοκιμασω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μα τι νόστιμη που φαίνεται! Έκανα κι εγώ μια γεμιστή τελευταία! Είναι σίγουρα το λαχανικό της εποχής!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Κι όμως αυτό το αριστούργημα τρώγεται.Η κολοκύθα μου αρέσει πολύ και η δική σου εκδοχή είναι εμφάνταστη!Αγγελική μου συγχαρητήρια.Από τα ωραιότερα που έχω τελευταία...φιλιααααααααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. καλεεεε!!!ακομη κι εγω που δεν την τρωω θελω να τη δοκιμασω!για να μην πω για τις καλλιτεχνικες φωτο...αξια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Εκεί στην γωνίτσα βλέπω την Σταχτομπούτα να την κρυφοκοιτά!
    Γιατί άραγε; Να την γευτεί θέλει ή φοβάται πως θα χάσει τις άμαξές της, άμα βγουν όλες οι καλονοικοκυρές να τις κάνουν γεμιστές!!

    Καλά τέτοια γευστική εμπειρία (εικονική βέβαια για μας) δεν έχει ξαναγίνει καλή μου Αγγελική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Βρε Αγγελική, δεν στο είπα για αυτό, χαχαχαχα! Τι μπράβο? Στην τιβούλα το είχα δει...δεν το πατεντάρησα..αλλά έχω την αίσθηση ότι η δική σου γέμιση θα είναι πιο καλή, εμένα ήταν πιο απλή, αυτή εδώ είναι.....ω, Θεέ μου!

    Καλό βράδυ! Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. kiki σου πέτυχε ή γεμιστή? Για ανέβασε την μέθοδό σου!!! Περιμένω!
    Οι Κολοκύθες είναι το λαχανικό της εποχής, ακριβώς! Γιαυτό και τις χρησιμοποιούν στο Halloween!



    mara μου αν τρώγεται! Της... εξηγήσαμε τα απαραίτητα! Σ ευχαριστώ! Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. cookίτσα δεν ξέρεις τι χάνεις αν δεν τρως κολοκύθα! Ευχαριστώ για τις φωτογραφίες! Προσπαθώ:))


    Penelope χαχαχα! Λες να έχουμε κρίση στην αμαξο-κολοκυθο- βιομηχανία? Θα λέμε: «μαζί τις φάγαμε!» Χαχαχα (εδώ μπορουμε να γελάμε, αλλού όχι!)
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Έφη μου, το σωστό να λέγεται! Έστω και αργά! Στο μπλογκ σου την είδα την γεμιστή κολοκύθα! Σ' ευχαριστώ! Καλό βράδυ! Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Καλημέρα, πέρασε από το blog μου ένα βραβείο σε μεριμένει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Μπράβο Αγγελική! Τίμησες και την πηγή και την μαγειρική!!! Υπέροχη παρουσίαση! Εννοειται πως κλέβει την παρασταση σε σχέση με γεμιστή γαλοπούλα τα Χριστούγεννα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Τη σημείωσα!!!!!

    Εχω μια αγαπη στη κολοκυθα!

    :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Καλησπέρα! αυτή είναι η πρώτη φορά που επισκεπτόμαστε το ιστολόγιό σου (αν δεν κάνουμε λάθος) και μας άρεσε πολύ. Ευπαρουσίαστη και πρωτότυπη η συνταγή σου! αν θέλεις πέρνα κι από το δικό μας "κονάκι" μια βόλτα. Καλή συνέχεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Πολύ ωραία η συνταγή σου και επίκαιρη! Ευχαριστώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Όποτε την έχω φάει την κολοκύθα (σε πίτες, δεν θυμάμαι να την έχω φάει αλλιώς) μου άρεσε πολύ, όμως δεν έχει τύχει να την μαγειρέψω. Αν βρω θα την δοκιμάσω.
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Η εικόνα είναι πρωτότυπη και μου αρέσει πολύ!Την γεύση μπορώ να την μαντέψω και επίσης μου αρέσει πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Η αλήθεια είναι πως ως τώρα μόνο σε κολοκυθόσουπα (και την πετυχαίνω πολύ) μ άρεσε η κίτρινη κολοκύθα. Οι πίτες της, γλυκιές ή αλμυρές δεν μου πάνε. Άλλά τούτη δω και μόνο να την εμφανίσει κανεις σε τραπέζι, είναι όλα τα λεφτά.
    Α, να θυμηθώ να σας πω, γίνονται και κομμένες σε στυλ πατάτες φούρνου στο φούρνο αντί άλλου συνοδευτικού σε ψητά κρέατα. Νένα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Αγγελική πολύ ωραία η κολοκύθα αν και δε μπορούσα να φανταστώ οτι θα μπορούσε να γίνει γεμιστή,εμείς εδω στο νησί την κάνουμε συνήθως πίτα ή τηγανιτή.Να όμως που όσο ψάχνεις μαθαίνεις,φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Πολύ καλή η κολοκυθοσυνταγή σου! Θα τη δοκιμάσω! Ευχές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. α! τι χρώματα!!! τι παρουσίαση!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή