Κυριακή 26 Δεκεμβρίου 2010

Ο άρτος των Χριστουγέννων!

Πάντα στις γιορτές συνυπάρχουν τα γέλια και οι χαρές με μια μελαγχολία για τους ανθρώπους που λείπουν από το τραπέζι, για τις παλιές ιστορίες που δεν θα επαναληφθούν και για τα όνειρα, που δεν βγήκαν αληθινά. Κυριαρχεί όμως μια αισιοδοξία ότι στον νέο χρόνο, που σύντομα έρχεται, νέες χαρές μας περιμένουν! Στην ευρύτερη οικογένεια παραδοσιακά τα Χριστούγεννα μαγειρεύουμε 2 είδη γαλοπούλας: μια γεμιστή με πατάτες στο φούρνο και μια με πιλάφι μιλανέζα. Το μενού αυτό δεν αλλάζει, το περιμένουμε όλοι, όπως και τα μικρο-δωράκια που ανταλλάσουμε!
Παραδοσιακό είναι και το Χριστόψωμο που κόβεται στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι!
Η Όλγα ανέβασε ένα υπέροχο άρθρο για το Χριστόψωμο που αξίζει να διαβάσετε!
Για πολλά χρόνια αγόραζα το Χριστόψωμο έτοιμο, αφήνοντας την συνταγή της μητέρας μου στην άκρη. Δεν είχα χρόνο για την ιεροτελεστία του ψωμιού, ούτε ιδιαίτερη εξοικείωση με ζύμες κλπ. Όμως, το πανάκριβο έτοιμο ψωμί άρχισε να γίνεται κάτι σαν ψημένος αφρός ξυρίσματος... Από την στιγμή που απορρίφθηκε το χωριάτικο ψωμί και έγινε της μόδας το αφράτο λευκό ψωμί, ως το σημείο που το ψωμί έχασε την υφή και την γεύση του, η απόσταση ήταν μικρή....
Αγόρασα λοιπόν τον αρτοπαρασκευαστή και άρχισα να φτιάχνω ψωμί στο σπίτι. Γνώρισα και την Κική και με μύησε στο καλό χειροποίητο ψωμί, διάβασα αρκετά βιβλία και άρθρα σε σάιτ και μπλογκ και έμαθα πολλά! Πήρα τον αέρα στις ζύμες και είμαι περήφανη για το ψωμί που φτιάχνω. Γύρισα στις οικογενειακές συνταγές και τις προσάρμοσα στα σημερινά γούστα μας και στις νέες τεχνολογίες.
Για να είμαι ειλικρινής δεν προλαβαίνω να ετοιμάζω ψωμί την ημέρα που έχω τραπέζι για 10-15 άτομα. Ούτε ξέρω να ετοιμάζω νωρίτερα, να καταψύχω, να ξαναζεσταίνω κλπ. Όλα προσπαθώ να τα κάνω "της ώρας"! Και έχω μάθει την οικογένειά μου έτσι να τα θέλει!
Στην συνταγή της μητέρας μου το Χριστόψωμο γινόταν με άσπρο αλεύρι. Τώρα δεν μας αρέσει να τρώμε άσπρο ψωμί! Προτιμώ τα αλεύρια ολικής! Άλλαξε αυτό! Χρησιμοποιώ ξηρή μαγιά, αντί για φρέσκια (ή το προζύμι που θέλει οργάνωση και δεν γίνεται τελευταία στιγμή). Άλλαξαν και τα υγρά και μίκρυνε η ποσότητα του αλευριού, γιατί δεν χρειάζεται τόσο πολύ ψωμί, τρώμε λιγότερο...
Βάζω όλα τα υλικά στον αρτοπαρασκευαστή και μου τα ζυμώνει και ετοιμάζει το ζυμάρι ως το πρώτο φούσκωμα.
Μετά βάζω το ζυμάρι σε ταψάκι, το διαμορφώνω πιο γιορταστικά (με ένα καρύδι στο κέντρο του καρβελιού και πλάθω κορδόνια ζύμης και κάνω Σταυρό), το αφήνω σε ζεστό σημείο της κουζίνας, σκεπασμένο με πετσέτα και κουβερτούλα, να φουσκώσει 2η φορά και το ψήνω 3/4 της ώρας στον φούρνο της κουζίνας, στους 180 βαθμούς!
Αν βαριέμαι, ή δεν προλαβαίνω (όπως έγινε τούτη τη φορά) το αφήνω στον αρτοπαρασκευαστή να ψηθεί στο πρόγραμμα για ψωμιά ολικής άλεσης!
Το αποτέλεσμα είναι υπέροχο!
Η συνταγή για ένα καρβέλι 900 γρ περίπου είναι η παρακάτω. Την γράφω με την σειρά που βάζουμε τα υλικά στο κάδο:
300 ml φρέσκο χυμό πορτοκάλι.
50 ml γάλα
2 κουταλιές της σούπας βούτυρο λιωμένο
1 κουταλιά της σούπας ζάχαρη καστανή
1 1/2 κουταλάκι του γλυκού αλάτι
1 κούπα αλεύρι μαλακό
1 κούπα αλεύρι ολικής άλεσης
2 κούπες αλεύρι σκληρό κίτρινο
1 +1/2 κουταλάκι του γλυκού ξηρή μαγιά
2 κουταλάκια του γλυκού ξύσμα πορτοκαλιού (προσοχή να μην είναι κερωμένο)
1 δάκρυ μαστίχας τριμμένο στο γουδί με μια πρέζα ζάχαρη
1 κουταλάκι κανέλα
1/4 του κουταλιού γαρύφαλλο τριμμένο
1/4 της κούπας καρύδι τριμμένο
Δοκιμάστε το! Μπορείτε να το ζυμώσετε και με το χέρι! Ο αρτοπαρασκευαστής είναι η τεμπέλικη λύση!
Χρόνια πολλά!

22 σχόλια:

  1. Και του χρόνου, θα το φτιάξω με το χέρι εννοείται, δείχνει εύκολο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Taste Advisor όπως το λες! Είναι πολύ απλό! H μηχανή είναι για τις ζόρικες μέρες! Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το έκανα πρόπερσι ( κάτι τέτοιοπερίπου) για πίτα και ε΄χω σκοπό να το φτιάξω και φέτος..Θα το διασταυρώσω με τα δικά μου υλικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αχτίδα μου, όταν ζυμώνει κανείς, ποτέ το ψωμί δεν είναι ακριβώς το ίδιο! Στο περίπου είμαστε συνήθως!
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. και του χρόνου!χρόνια πολλά με υγεία και ευτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το Χριστόψωμο το αγοράζω συνήθως έτοιμο, όμως έτσι που το περιγράφεις μου φαίνεται εύκολο και ίσως το δοκιμάσω.....απλώς τα Χριστούγεννα αφιερώνουμε πολύ χρόνο για τα φαγητά, τα γλυκά και όλα τα άλλα παραδοσιακά και δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε κι΄αυτό!! Θα το προσπαθήσω σίγουρα!!
    Και του χρόνου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. και του χρονου αγγελικη μου να εισαι καλα να συνεχισεις να τηρεις τις παραδοσεις!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και λοιπόν, σε ευχαριστώ! Πολλά φιλιά!

    Anthivolon ακριβώς το ίδιο έκανα και εγώ: το αγόραζα έτοιμο! Μετά κατάλαβα ότι υπάρχουν και εύκολες λύσεις με σαφώς ανώτερη ποιότητα και γεύση! Δοκίμασε!

    Apinkdreamer μη νομίσεις ότι είμαι του παραδοσιακού… Πότε πότε με πιάνει… Και μου περνάει γρήγορα! Περισσότερο είμαι του παραμυθιού!:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ωραίο! Και του χρόνου, Αγγελική μου! Όντως παραπλήσια η συνταγή... (Αν δε γίνομαι αδιάκριτη, να ρωτήσω από ποια περιοχή της Ελλάδος προέρχεται η συνταγή..;)Κι εμείς κάπως έτσι το κάναμε (όχι με ολικής άλεσης..αχ.. γιατί δε μπορώ να το συμπαθήσω αυτό το αλεύρι.. συνήθως παίρνω ένα κιτρινωπό της Λήμνου, που το βρίσκω υπέροχο), αλλά ζυμωτό, στο χέρι. Χρόνια πολλά και φωτεινά!! Καλές γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Και του χρόνου! Η παράδοση είναι καλή, αλλά καλό είναι να τη φέρνουμε στα μέτρα και στις ανάγκες μας! Χαίρομαι που έγινα αιτία να αγαπήσεις ακόμα περισσοτερο τις ζυμες!
    Φιλάκια από Πάτρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Όλγα μου σε ευχαριστώ! Η μητέρα μου ήταν Αθηναία. Βέβαια ποιός ξέρει αν η συνταγή ήταν "δική" της, ή την είχε δοκιμάσει και υιοθετήσει...

    Ευχαριστώ Κική μου! Αφού τα έχουμε πει για την "ζύμωση" που είχαμε! Καλή επιτυχία!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Χρόνια πολλά, Αγγελική!

    Θα το φτιάξω κι εγώ στον αρτοπαρασκευαστή,θα είναι νόστιμο και μυρωδάτο!
    Και του χρόνου με υγεία!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Eleni να το δοκιμάσεις! Είναι τόσο εύκολο! Και μυρωδάτο όπως λες! Φιλιά και ευχές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Μπράβο!!!
    Εύκολο, αρωματικό, με τόσο ωραία υλικά....
    Καλή Πρωτοχρονιά Αγγελική μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Και του χρόνου Αγγελικούλα μου.
    Έτσι το έκανα κι' εγώ φέτος με τις 2 φάσεις, αρτοπαρασκευαστή, στόλισμα, φούσκωμα στον φούρνο.
    Μυρωδικά :μαστίχα κοπανισμένη με ζάχαρη, γλυκάνισος και ξύσμα πορτοκαλιού. Άλευρα λευκό και λίγο καλαμπόκι.
    Χρόνια Πολλά και οι ευχές έπιασαν καθώς και το "κονέ" με τον Ρούντολφ. Τα κερατάκια του βρε, μην τα φοβάσαι. Είναι τόσο όμορφα άλλωστε :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Και του χρόνου κορτσάρα με υγεία να ξαναφτιάξουμε!
    Πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. και του χρόνου Αγγελικουλα...
    κι εγώ σταμάτησα πλέον να αγοράζω ψωμί,μόνο χειροποίητο πια για να ξέρω και τί τρώμε..
    Οσο για το Χριστόψωμο,παράδοση στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι,με παραπλήσια συνταγή...
    Καλή Χρονιά..-:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. και του χρόνου, σου στέλνω γλυκές ευχές να είσαι καλά, χαμογελαστή και με αγάπη στην καρδιά και τη ζωή σου

    ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Γεια στα χέρια σου! Χρόνια πολλά και καλή χρονια, με υγεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Dafni μου, καλή πρωτοχρονιά να έχουμε!

    Πηνελόπη αυτό με τις 2 φάσεις είναι το καλύτερο κατά την γνώμη μου για το ψωμί! Όμως αν όμως ξενυχτήσεις το βράδυ, ψήνεις και γαλοπούλα για 4 ώρες, μια πίτα και έχεις μεσημεριανό τραπέζι δύσκολα προλαβαίνεις να ψήσεις και ψωμί… Ο Ρούντολφ… πρώτο παιδί!

    Αστεράκι χίλιες ευχές! Να είμαστε καλά! Και του χρόνου!

    SpIrToKoYto Καλή χρονιά να έχουμε!

    Silena σε ευχαριστώ και ανταποδίδω τις γλυκές ευχές σου! Χαίρομαι πολύ που σε συνάντησα θα τα λέμε!

    mia maria καλή χρονιά να έχουμε! Χρόνια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καλή χρονιά με υγεία, αγάπη και δημιουργία!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή